Sysprätten

Syblogg

Min största hobby är att sy och på denna sidan kan du se lite av det jag gör.

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 18:27:57

Dagbok Andernas pärlor

140404

Avresa från Göteborg. Tidig väckning 03.00. Landvetter- Berlin gick hur bra som helst. I Berlin träffade vi Andreas och några fler reskamrater. Berlin-Miami var en pers, precis som jag befarat. Inte mycket sömn precis. Tre filmer han jag dock beta av.

Väl framme i Miami var det dags för beachen. Roligt att badat fötterna vid Miamibeach.

Flygresan Miami-LaPaz gick bra. Sov riktigt länge. Jag var så trött att jag somnade mitt i mitt eget namn när jag skulle fylla i visa-formuläret.

Nu fick jag bekänna färg. LaPaz är världens högst belägna huvudstad på 3 600 möh. Jag hade redan på flyget känt av min astma men ville inte störa medresenärerna som låg och sov och medicinen låg i ryggan så därför var nog inte mina lungor i sin bästa form.

Höjdsjukan slog till med kraft. Svajig, huvudvärk, fullständigt utpumpad och hjärtklappning. Inte gjorde det saken bättre av att flyget var försenat. Men väl framme i Sucre mådde jag bättre.

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 18:24:59

140405 lördag

Väl framme iSucre var det fullt program från första stund. Nu träffade vi resten av reskompisarna. Det är en hög omaka personer. Känns kul att se hur det är att åka med dess i flera veckor.

Det var dags för lunch direkt och därefter en guidad tur med buss och promenad. Vi har en guide från Sucre, Erika som bara är 22 år.

Det mest intressanta för min del var textilmuseet, fantastiskt med dessa vävar och klädnader. Jag köpte en liten väska med väv i färger man använder vid begravningar ( men det var de jag mest gillade) och skinn från lama.

Museet låg på en hög höjd med en fantastisk utsikt.

Det är fantastiskt att man får ström överhuvudtaget när det såg ut så med ledningarna!

Vi var också på en marknad där man verkligen sålde allt möjligt. Det är då fattigt så ofta måste människorna ha två jobb, kanske arbetar dem på sjukhus på dagen och säljer varor ( som någon har hämtat från Chile) på eftermiddagen.

Kvällen avslutas med restaurangbesök och tidig säng. Jag tror att vi låg redan kl 20.00. Men då hade vi varit mer eller mindre i farten i 46 timmar.

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 18:19:17

140406 Söndag

Buss till Tarabuco marknad.

På vägen hade vi lyckan att se en Condor, mäktigt men tyvärr fick jag inte med den på kort.

Vi besökte också en familj som bodde bredvid vägen.

I Tarabuco mötte vi den Bolivianska indiankulturen. Marknad med djur, textilier, kött och grönsaker. Strålande sol hela dagen så lite bränd på axlar och i halsgropen blev jag allt.

Ett besök på en begravningsplats blev onödigt strapatsrik då hela vägen var uppgrävd och vi fick hoppa o balansera oss fram.

Lunchen var på en restaurang som också hade en liten dansuppvisning. På väg därifrån höll vi på att bli nermejade av en tjur som kom rusande. Vi stod hela gänget på den minimala trottoaren men tre-fyra meter innan oss bestämde sig plötsligt tjuren att det var han som skulle springa där. Att det sprang en indian efter kändes inte ett dugg tryggt.

På marknaden köpte jag två par strumpor för ca 20kr styck.

När vi kommen blev vi informerade om att vi var tvungna att lämna Sucre före 05.00 på morgonen för att staden skulle blockeras. Pust. Alltså vakna kl 03.00 och avresa 04.00

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 18:00:11

140407 måndag

Anledningen till att man skulle blockera Sucre berodde på en transportstrejk. Vi var alla på bussen i tid men saknade Erika vår guide, när hon väl kom visade det sig att hon blivit överkörd av en taxibil. Hon hade ont och var blå över vristen. Men en linda på, smärtstillande tablett och högläge så kom vi i alla fall iväg.

Tidig, tidig kolsvart morgon och en kraftigare buss gjorde resan bekväm. Soluppgång över Andernas var helt fantastisk.

Väl framme i Potosi blev det en liten rundtur med Andreas, jag förstod ganska snart att detta skulle bli för mycket för mig. Jag kände mig trött, lätt illamående och svajig. Jag återvände till hotellet och vilade tills det var dags för besök i Santa Teresa som låg alldeles bredvid hotellet. Det var så fint. Flickorna som blev nunnor var den andra i syskonskaran. När de var 15 år kläddes de i fina kläder och lämnades i klostret. Där fick de lämna sina fina kläder och deras hår klipptes kort. Därefter fick de aldrig mer träffa sina föräldrar, bara höra deras röst.

Tyvärr blev det inte bättre för någon av oss. Jobbig natt och en förmiddag vilandes i sängen med diverse lokala medikamenter.

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 17:56:51

140408 tisdag

Resan går med buss söder ut mot Uyuni. Där var ett fint hotell men jag låg hela vägen och la mig direkt. Någon middag blev det inte

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 17:55:46
140409 onsdag

Idag blir det jeeptur och färden går till Laguna Negra och stenformationer som ser ut som raukar. Vi såg mycket lamor och Vicunias som är en vild lama. Lite annorlunda sätt att tanka bilen ser ni på bild. Ibland låg vägen under vatten men det avskräcker inte!

När vi kom fram till boendet fanns ingen där. Andreas fick hoppa över muren för att släppa in oss. Det visade sig också att inte alla rum som vi skulle ha var tillgängliga. Det blev mycket primitivt för flera och kallt var det också.

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 17:49:02

140410 torsdag

Tidig morgon, kallt. Idag ska vi upp på 5000m.ö.h. Vi såg den enda levande vulkanen Ollajue

Vi tittade också på gejsrar men där stannade jag i bilen. Det var svavel och tungt att andas.

Laguna Colorada med sina många Flamingos. Mycket fint, att sjön är röd beror på alger. När vi äntligen kommer fram till Salthotellet, efter att vi nästan kört över en Qurquincyo, ett litet bältdjur, var det kolsvart. Fattar inte hur chaufförerna hittar när det knappt är vägar.

Men till sist kom vi fram till Salthotellet där det mesta var gjort av salt till och med sängarna. Vi var sex som delade rum, vi tre, Carita, Karin och Erika guiden. Men här drabbade Montizumas hämd även mig och många toabesök blev det.

BlandatPosted by Reidun Tue, January 06, 2015 17:40:14

140411 fredag

Nu har vi varit på väg i en vecka. Det har gått så fort. Idag går färden ut på saltöken. Den är lika stor som Skåne, det var en upplevelse, ljuset var så starkt att vi behövde både solglasögon och hatt. Och enligt vad man sa så kan man se saltöknen från månen. Mitt ute på var vi uppe på en "ö" där var många kaktusar och här åt vi för första gången lama. Mycket gott.